Η Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου παρουσιάζει με υπερηφάνεια την Εικαστική Έκθεση του Παναγιώτη Τανιμανίδη (VIDEO&ΕΙΚΟΝΕΣ)




Εγκαινιάστηκε την Πέμπτη 16 Μαΐου 2024, η έκθεση «Σήμαντρα θητείας – Γλώσσες μαθητείας» του Παναγιώτη Τανιμανίδη, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αλίμου. Την επιμέλεια της έκθεσης που θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Ιουλίου, έχει ο Καθηγητής και Ιστορικός Τέχνης Μάνος Στεφανίδης.

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

Λειτουργία έκθεσης:

Δευτέρα έως Παρασκευή : 10:00 π.μ. – 20:30 (χορηγός επικοινωνίας: MEGA)



Ο Παναγιώτης Τανιμανίδης σπούδασε μαθηματικά και θεολογία. Από το 1985 παρουσιάζει τη δουλειά του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Χρησιμοποιεί ετερόκλητα υλικά που θεωρούνται αντισυμβατικά (λάστιχα, ελατήρια, αφρολέξ, σαμπουάν, γομαλάκι μαζί με σίδερο, χαρτί και χρώμα αλλά και αυτούσια αντικείμενα) και μέσα από σύνθετες συναρμογές και επεξεργασίες – κατεργασία μετάλλων, συγκολλήσεις, ηλεκτροκολλήσεις, διατρήσεις- δημιουργεί έργα, όπου η γλυπτική συνομιλεί με τη ζωγραφική, φανερώνοντας τον ανεξάντλητο ζήλο του στην αναζήτηση νέων εκφραστικών και μορφοπλαστικών τρόπων.

Γλύπτης, ζωγράφος, σιδηρουργός, μάστορας και χειρωνάκτης, δεν αναπαράγει χρησιμοποιημένα μοντέλα, αλλά «ποιεί», σύμφωνα με την αρχαία σημασία του όρου. Η ποντιακή καταγωγή του τον έχει καθορίσει. Το έργο του «Πυρρίχιο Πέταγμα», ένα μνημείο για τη Γενοκτονία των Ποντίων, κοσμεί τη δυτική άκρη της Πλατείας Αλεξάνδρας, κοντά στη συνοικία Τσίλλερ του Πειραιά.

 Ανδρέας Κονδύλης – Δήμαρχος: Η Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου με πολλή υπερηφάνεια εγκαινιάζει την έκθεση έργων του Παναγιώτη Τανιμανίδη

“Τον Παναγιώτη Τανιμανίδη, μαθηματικό και εικαστικό καλλιτέχνη, τον χαρακτηρίζουν «διανοούμενο εικαστικό» αλλά και «ποιητή» (με όλες τις σημασίες της λέξης), και μάλλον πρόκειται για έναν καλλιτέχνη sui generis, μοναδικό «εικονογλύπτη», που δεν μπορεί κανείς εύκολα να τον εντάξει σ’ ένα σχετικό σύνολο.
Σεμνός, με φιλοσοφικό στοχασμό, βαθιά ελληνικότητα μέσα του και δική του ανεξάρτητη πορεία, χρησιμοποιεί ετερόκλητα υλικά που θεωρούνται αντισυμβατικά· σίδερο, ξύλο, λάστιχα, ελατήρια, χαρτί, μάρμαρο, ακόμη και αυτούσια αντικείμενα. Ο ίδιος και μόνος του, μέσα από σύνθετες συναρμογές και επεξεργασίες – κατεργασία μετάλλων, συγκολλήσεις, ηλεκτροκολλήσεις –, δημιουργεί έργα όπου η γλυπτική συνομιλεί με τη ζωγραφική.
Σήμερα θα δούμε τα «Σήμαντρά» του, σήμαντρα αφύπνισης, κρούσης και πένθους, «τώρα που γεμίσανε οι γειτονιές του πολέμου με παναγιές της λύπης»! «Σήμαντρα, ξεψυχισμένα τάλαντα, της λύπης του Πινδάρου κάλαντα»! Και θα δούμε και τις πένες του… Πένες, να ξαναγράψει ο Όμηρος κι ο Πίνδαρος, πένες, για να «γράψουμε ξανά την ιστορία ώστε να μη λησμονηθεί», αφού, «πόση αλήθεια μας κρύψανε τα σχολικά βιβλία, πόσα φιδάκια βρήκανε φωλιά στου φόβου τα εργαλεία»…
Σε λίγες μέρες, στις 19 Μαΐου, είναι η Ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ποντίων από τους Τούρκους. Και μάλλον η Τύχη έβαλε το χέρι της και τέτοιες μέρες έχουμε κοντά μας τον Παναγιώτη Τανιμανίδη που η ποντιακή του καταγωγή τον καθόρισε πέρα για πέρα.

Όπως λέει ο ίδιος: «Εμείς όμως παραμύθια δεν είχαμε. Ήταν οι αφηγήσεις του πατέρα μου: πώς άφησε την πατρίδα του, πώς ξεριζώθηκε. Το πρώτο σπίτι του ήταν ένα βαρέλι από σαρδέλες και ένα βαρέλι από μούστο και εγώ μέσω της ανάμνησης αυτής της εικόνας που μου διηγήθηκε βρήκα τον τρόπο να εκφράσω το δαιδαλώδες ταξίδι των Ποντίων». Τα λέει αυτά μιλώντας για το «Πυρρίχιο κύμα», το «Πυρρίχιο πέταγμα» που έστησε τον Μάιο του 2017 ο Παναγιώτης Τανιμανίδης στη δυτική άκρη της Πλατείας Αλεξάνδρας εμπρός στη γειτονιά Τσίλλερ του Πειραιά και αποτελεί, σύμφωνα με τον Μάνο Στεφανίδη, κορυφαία σύνθεση και μια συγκλονιστική πρόταση μνημειακής γλυπτικής για τον τόπο.
Ξαναπαρατηρήστε τις πένες. Δε σας θυμίζουν λίγο λύρες ποντιακές; Και σταθείτε, δείτε και διαβάστε την πένα με την «Παναγιά των έρημων παιχνιδιών». Φοριέται πολύ η λέξη «ενσυναίσθηση» τελευταία. Όμως, θαρρώ, για τον Τανιμανίδη το «ενσυναίσθηση» δεν είναι το σωστό. Για τον Τανιμανίδη το ορθό είναι η «ζώσα μνήμη». Δείτε και διαβάστε την «Παναγιά των έρημων παιχνιδιών». Και θυμηθείτε τα παιδιά της Μαριούπολης και της Γάζας. Κι αν σας έρθουν δάκρυα, μη ντραπείτε. Αυτή είναι η δύναμη της Τέχνης».

Δείτε τα εγκαίνια της έκθεσης:

Μάνος Στεφανίδης, Παναγιώτης Τανιμανίδης, Ανδρέας Κονδύλης

Μάνος Στεφανίδης: 12 πένες, 12 σήμαντρα και 1000 +1 ιστορίες ενός λαϊκού ποιητή από μοντέρνο μέταλο

“Απίστευτη η πολυέκθεση – αληθινό μάθημα βιωματικής όσο και βιωμένης ιστορίας – του Παναγιώτη Τανιμανίδη στα δύο επίπεδα της Δημοτικής Πινακοθήκης Αλίμου που είδαμε απόψε. Μια συγκλονιστική ενότητα που υποβάλει τον θεατή τόσο με την επική της σύλληψη όσο και με την κατασκευαστική της μικρολεπτομέρεια. Οι προσωπικές ιστορίες του Παναγιώτη λάμπουν, σε πείσμα του χρόνου, ακέραιες μέσα από το έργο του. Λίγοι δημιουργοί έχουν καταφέρει κάτι τέτοιο. Θα προσπαθήσω να μεταφερθεί κι αλλού.”
Ο Μάνος Στεφανίδης, η Αποστολία Σκλάβου (αντιπρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού Δήμου Αλίμου) και ο Παναγιώτης Τανιμανίδης με τη σύζυγό του
Εφημερίδα “Τα Νέα”

Διαβάστε Επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.